Wednesday 27 February 2013

hati ke jantung?

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagu maha penyayang :)
Assalamualaikum!hihihi..

like seriously dah lama juga tak update blog ni kan? hahaha! ok..sebab apa? MALAS -,-
tajuk macam makan dalam je ni..hehehe~liver or heart? scientific or fiction.. hum?overall, semuanya terletak kat dada..yes, our chest.right?

dalam organ dalam ni lah banyak sangat bahan toksid bila terlebih-lebih kan? macam tu jugaklah dengan perasaan cinta. bila terlebih boleh panggil nama timang CINTA NAFSU..kalau melebih sangat tak elok, merosakkan diri je terutama cinta manusia ni sangat limited dan banyak pantang larangnya :s

tepuk dada tanya iman :D ok?jangan ikut selera, beso sangat selera tu..rasa-rasa binasa~


cinta kepada bunga ia akan layu
cinta kepada manusia ia akan pergi 
cinta kepada Allah juga yang kekal abadi
cintailah orang yang mencintaiNya
 dan dia akan mencintaimu seindahnya

jodoh ni adalah ketentuan Allah.. tapi kena usaha barulah ada jodoh! nak yang baik kenalah usaha jadi baik~


ada juga cakap, tak perlu mencari sebab jodoh tu akan datang sendirinya.. macam mana tu, tapi kena usaha. ok berdoalah? cukup ke? macam mana nak mengenali seseorang tu? macam-macam yang aku baca sampai aku sendiri takut. takut dengan permainan di dada ni..mana taknya iman aku pun ada dekat situ :( dah la iman nipis kan..

 qadar mu'allaq iaitu tergantung. contohnya macam rezeki, usia sebab bergantung pada sebab dan faktor.nak lagi contoh?tahu tak faham kan?

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud :

" Sesiapa yang suka jika diluaskan rezeki dan dipanjangkan usianya, hendaklah dia menghubungkan tali silaturahim."
           (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ahmad )

explaination:  umur seseorang tu ditetapkan Allah sehingga 50 tahun tapi bila dia ada buat kebaikan tersebut maka umur dia maybe Allah akan panjangkan but kita tak tahu averagenya sampai bila and kita sendiri tak tahu yang umur kita akan dipanjangkan or nope. but InshaAllah mudah-mudahan Allah mmebantu kita dengan kebaikan yang kita buat tu. lagipun janji Allah itu pasti :D

then kiamat,jodoh dan kematian kita adalah qadar mubram yang dah tertulis di Luh Mahfuz yang merupakan rahsia Allah dan kita tidak boleh pertikaikan.kiamat itu tiada siapa yang tahu kedatangannya tapi ia pasti, mati itu pasti dan jodoh itu tidak dapat kita tetapkan.


macam mana pun usaha, ikhtiar dan tawakal serta yakin kepada Allah sebab Dia beri apa yang kita perlukan. He knows the best for us :) melalui yang aku baca, USTAZ LOVE tu cakap berdoalah agar diberi petunjuk bahawa dia tu jodoh kita or not sebab even kita cinta gila dan sayang bangat dekat marka kita tu pun kalau Allah tak izinkan? maka dia bukan lah jodoh kita.istikharah banyak-banyak..BIG FULLSTOP

"Jika ditakdirkan dia adalah jodoh yang terbaik buatku, mudahkanlah urusanku untuk bertemu jodoh dengannya.. jika ditakdirkan dia bukan jodoh terbaik buatku, padamkanlah perasaan ini dan jauhkanlah aku daripadanya" - :'(
 sebab tu orang cakap kalau benci terlampau jadi sayang..kalau sayang pun terlampau lama-lama jadi racun..nafsu semua tu! sebab buat kita jauh dari siapa diri kita dan akhirnya lupa pada Allah maka Allah akan tarik nikmat yang indah tu dari kita~

then now, no one knows? tapi ingat janji Allah lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan sebaliknya.bila dah baik pasti akan di uji kan? fikirlah bahawa Allah sayang kita sebab kita jadi insan terpilih dari segerombolan manusia di muka bumi ni.


“Adakah manusia itu mengira, bahawa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt.”
           (Surah al-Ankabut:2)


 hum, then my last decision, aku tak layak pun untuk fikir perkara ni dengan siapa aku patut bersama but i really deathly ok melampau hope Allah will give me the one that can bring me back to Him closely :') #right turn of way



                                                         love always bring happiness in pain~

kau gila ke? aku dah jumpa orang yang aku sayang dan sayang gila dekat aku..baik pula tu.tak kan la aku nak biarkan dia macam tu je wei??

kalau dah jodoh tak ke mana~ kalau bukan jodoh tu yang ke mana-mana tu! sayangilah orang yang sayang pada kita jangan kita sakiti dia atau mencari yang terbaik dari yang baik itu.semua ni buat kita delima. tapi bila fikir balik, kenapa kita sanggup sakiti Dia? then, bila ekau dah tolak sweetheart tu tapi yang ekau pi scan marka lain wat apa?
Abu Hurairah ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

”Terdapat 7 golongan yang akan mendapat lindungan 'arashNya pada hari yang tiada lindungan melainkan lindungan daripadaNya."
dan salah satu daripadanya ialah:

*Golongan keempat dua orang hamba Allah yang bertemu dan berpisah kerana Allah. Berkasih sayang kerana cinta tidak tahu hujung pangkal dan berteraskan hawa nafsu, tidak mendapat perlindungan Arasy. Ada juga orang berkasih sayang kerana harta benda dan sebagainya tetapi yang mendapat perlindungan Arasy hanya orang yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah.




Allah itu lagi mengetahui, sebab tu selalu dengar bercinta lain dah kahwin lain..sikit-sikit Allah tarik nikmat tu bila kita kejar hal dunia menggunung lebih dari urusan kita dengan Allah, kan?

P/S: duhai hati! tolonglah jangan takut buat keputusan. Allah tidak akan memberi dugaan lebih dari had kesanggupan hambaNya.yakinlah~jangan kita kotori cinta yang secara lumrahnya suci tetapi menjadi nista malah haram :(






No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.